W związku z pojawiającymi się pytaniami dotyczącymi prawnych podstaw ewidencjonowania i wykorzystywania środków finansowych zgromadzonych na funduszu remontowym, SM "Gądów" informuje, iż działa zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Poniżej zamieszczamy  treść odpowiedzi na interpelacje poselską, dotyczącą tej sprawy.

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 4299
w sprawie rozliczania funduszu remontowego w spółdzielniach mieszkaniowych, na przykładzie Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej w Tucholi.

Szanowna Pani Marszałek!

Odpowiadając na zapytanie pana posła Jarosława Katulskiego, nr SPS-024-4299/13, z dnia 9 maja br., w sprawie rozliczania funduszu remontowego w spółdzielniach mieszkaniowych, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.


Zgodnie z art. 4 ust. 41 pkt 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116, z późn. zm.), dalej: u.s.m., dodanym do u.s.m. na mocy ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 125, poz. 873, z późn. zm.), zarząd spółdzielni prowadzi odrębnie dla każdej nieruchomości ewidencję wpływów i wydatków funduszu remontowego zgodnie z art. 6 ust. 3; ewidencja wpływów i wydatków funduszu remontowego na poszczególne nieruchomości powinna uwzględniać wszystkie wpływy i wydatki funduszu remontowego tych nieruchomości.
Wyrażam pogląd, że po wejściu w życie ww. ustawy nowelizującej treść art. 4 ust. 41 pkt 2 u.s.m. pozostaje w ścisłym związku z nowym brzmieniem art. 6 ust. 3 stanowiącym, że: ˝Spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali˝.
Dodatkowo uprzejmie wyjaśniam, że spółdzielnia ma obowiązek utworzyć co najmniej jeden fundusz remontowy. Niewykluczona jest jednak możliwość prowadzenia dodatkowo odrębnych funduszy remontowych dla poszczególnych nieruchomości, zgodnie z postanowieniami statutu.
Należy więc zgodzić się ze stwierdzeniem, że art. 4 ust. 41 pkt 2 u.s.m. nie stanowi podstawy do odrębnego dla każdej nieruchomości rozliczania wpływów i wydatków funduszu remontowego, a tym samym do ograniczania swobody dysponowania środkami funduszu wyłącznie do wysokości środków zaewidencjonowanych na funduszu remontowym, odnoszących się do danej nieruchomości. Odnosząc się zatem do sytuacji przedstawionej w piśmie pana posła, wyjaśniam, że środki zgromadzone przez spółdzielnię mieszkaniową na funduszu remontowym do wejścia w życie ustawy nowelizującej u.s.m., tj. 31 lipca 2007 r., mogą być wydatkowane na budynki, które dotychczas nie zostały wyremontowane.
Uprzejmie informuję Panią Marszałek, że stanowisko takie wyraził Trybunał Konstytucyjny, który rozpatrywał przepis art. 4 ust. 41 pod względem jego zgodności z ustawą zasadniczą. W wyroku z dnia 15 lipca 2009 r. sygn. akt K 64/07 (Dz. U. Nr 117, poz. 988) TK uznał, że przepis ten nie jest niezgodny z Konstytucją RP. W uzasadnieniu wyroku stwierdzone zostało, że: ˝Przepis ten nie odnosi się bowiem do zasad wydatkowania środków na remonty nieruchomości będących w zasobie spółdzielni mieszkaniowej. Przepis ten dotyczy jedynie sposobu ewidencjonowania, tj. sporządzania wykazu wpływów i wydatków funduszu remontowego. Natomiast zasady finansowania się nie zmieniają, jedynie stosuje się bardziej przejrzysty - odrębnie dla każdej nieruchomości - sposób ewidencjonowania wpływających i wydatkowanych środków˝.
Z treści zapytania można domniemywać, że mieszkańców SM Tuchola interesuje kwestia tzw. bilansu otwarcia, obejmującego wpływy i wydatki funduszu remontowego za lata 2001-2005 w częściach przypadających na poszczególne nieruchomości, który przez omawianą spółdzielnię nie został ustalony.
Należy w związku z tym wyjaśnić, że przepisy ustawy nowelizującej nie nakładały na spółdzielnie takiego obowiązku. Natomiast te spółdzielnie, które z własnej inicjatywy określiły takie bilanse otwarcia, dysponują aktualnie większymi możliwościami racjonalizowania przeprowadzanych remontów i dociepleń w porównaniu ze spółdzielniami, które takich bilansów nie określiły, jak ma to miejsce w Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej w Tucholi.


Z poważaniem


Podsekretarz stanu
Piotr Styczeń


Warszawa, dnia 23 maja 2013 r.